I jakten på en hjortlampa fann jag den bortsprungna servicen

20140321-202111.jpg

Det är ingen idé. Tänker jag. Och ändå går jag och grämer mig en smula. Varför köpte jag inte den där lampan då, då före jul när jag såg den första gången. Men näe då var jag alldeles för fokuserade på julklapparna och kunde inte tänka längre än – nej, men vem ska jag köpa den snygga lampan till?

Men sen efter jul sprang jag in på Hemtex igen. Den här gången såg jag inte lampan. Men jag frågade efter den. För nu hade jag ju kommit på vem som skulle haft den. Jag, såklart. ”Den var med på REA:n, men den har tagit slut”. Och nu grämer jag mig ännu mer. Nu hade jag ju t.o.m. kunnat fyndat den. Skit också.

Så börjat Majkens rum bli färdigt och jag tänker att den där Lampan hade passat perfekt. Bestämmer mig för att leta på nätet. Men icke. Ingen hjort-lampa. Men så mailar jag ändå Hemtex. Maila kan man ju alltid.

Och tänk, jag får ett svar. Och trots att de skriver att lampan är slut på såväl huvudlager som i butikerna så blir jag glad. Glad för att de skriver på ett trevligt sätt, att de svarar snabbt och tipsar mig att kontakta by Rydèns som tillverkade lampan. Och sist men inte minst önskar de mig lycka till i jakten.

Jakten går vidare med ny energi. Jag fyller i ett webbformulär på by Rydéns hemsida. Vad har jag att förlora. Det tar en dag. Efter ett möte på jobbet har jag ett missat samtal. Kollar upp numret, det är by Rydéns som har ringt mig. Ringt upp mig! Jag ringer bums tillbaka.

I andra änden svarar en sån som jag. En marknadschef. Och han säger att näe tyvärr är lampan slut men… ” jag har ett prov av den lampan här på mitt skrivbord, jag kan skicka den till dig om du vill. Var bor du?”

Jag blir vansinngt glad. Ja, nästan fånigt glad. Inte bara över lampan utan för att han tar sig tid, engagerar sig och ser till att jag blir nöjd. Samma eftermiddag får jag ett mail av samme marknadschef som berättar att jag kan hämta lampan i min närmsta belysningsaffär. Allt detta fix. Och som om inte lyckan vore nog så får jag lampan för en spottstyver.

Tänk att det kan löna sig att vara lite om sig och kring sig ibland. Men vad som slår mig i efterhand är att jag inte förväntade mig vare sig svar eller hjälp. Och att jag sedan blev så otroligt glad och förvånad när jag fick det. Och egentligen är väl detta bara kundservice. Det säger en hel del om hur dåliga många har blivit på just det. Kundservice är inget vi tar föregivet längre. Det tål att tänkas på.

This entry was posted in Glädjekorn, Inredningskorn, Yrkeskorn and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>